Nieuwsbrief #150 - maart 2018                 Lees je het ding liever online?


Hoe langer hoe beter!?


Verschillende studies die de afgelopen jaren de revue passeerden (https://backlinko.com/search-engine-ranking is er eentje van)  suggereren dan als je goed wilt scoren in Google, je dat enkel kan door er lange verhalen van te maken.

Tijd om schoon schip te houden want ik heb daar de afgelopen maanden menige discussies over gevoerd en heb behoefte aan een artikel waar ik mensen voortaan kan naartoe sturen zodat ik mijn tijd nuttiger kan besteden ;)
 

Hoe zit dat precies?

Veel hangt af van de markt waarin je zit, het type zoekopdracht en het volume van de zoekwoord combinaties die je achterna zit. Gaat het om een informatieve, commerciële of transactionele zoekopdracht? Gaat het om een zoekwoordcombinatie met 100 of 10000 zoekopdrachten per maand?

Er zijn dus teveel factoren die meespelen (zoals gewoonlijk in de seo wereld J ) dat het bijzonder moeilijk is om daar straffe uitspraken over te doen.

Maar bepaalde feiten liegen natuurlijk niet! Ben je ooit al eens op een lap tekst terecht gekomen als je googelt op “last minute reizen”, “huis te koop” of “tweedehands auto”? Dacht het niet…

Dat zijn high volume en zeer competitieve markten en heel veel van die pagina’s bevatten weinig tot niks aan ‘artikel tekst’. Neem nu de nummer 1 voor “huis te koop”:



Naast de template tekst (header,navigatie,etc) en wat dynamisch gegenereerde teksten van de panden is er daar verder niks te bespeuren aan teksten.

Zelfde voor de rest van die top 10 en de vele andere zoekwoordcombinaties.

Of wat dacht je van “vakanties boeken”?



Veel tekst te vinden bij de nummer 2?

Denk dat we het er snel over eens kunnen zijn dat teksten bij heel veel commerciële & transactionele zoekopdrachten weinig effect hebben op rankings. Er is trouwens ook geen kat die daar zit op te wachten.

Mensen die dergelijke zoekopdrachten uitvoeren hebben geen behoefte aan een literair stuk, die willen gewoon huizen of vakanties te zien krijgen…ASAP!

Je productomschrijvingen moeten minstens 300 woorden lang zijn


Yeah right…





De nummer 1:




Los van alle specificaties en die ene review van 25 woorden lang is er daar niks te vinden aan tekst.


De nummer 2:


 
Een spetterend aantal van 77 woorden…


Of wat van deze speler in de top 10:



En zo kunnen we blijven verder gaan met voorbeelden.

Wanneer speelt tekst wel een rol in rankings?

Voor de informatieve zoekopdrachten ligt dat verhaal soms wat anders. In veel gevallen speelt tekst daar een grotere rol van betekenis.

Al kan ik er gelijk deze uitzondering bij halen: “waar op reis”. Je kan daar een geweldig mooi (en lang) artikel over schrijven maar raad eens wat op nummer 1 staat? :



Dat zijn welgeteld 12 woorden beste lezer ;)


Maar om er eens een ‘normaal’ voorbeeld bij te nemen:


Dit is de top 10 en het aantal woorden (grofweg) op de pagina’s:




Geen idee wat jij denkt maar er zitten er daar 3 in die top 10 die maar aan de helft of minder komen dan de andere.

De coolblue boys zitten aan ¼ tot  1/5 van het aantal woorden. En het is niet dat hun linkprofiel naar die pagina er beter uitziet, integendeel.
 
De site autoriteit, dat is natuurlijk een ander verhaal want daar heeft tvstore en testaankoop geen gebrek aan.

Let’s talk data

In plaats van een paar simpele voorbeelden te tonen waar ik verder geen harde data van heb is het tijd om eens 2 voorbeelden op tafel te gooien van een e-commerce en een informatieve site waar ik wel data  van kan tonen…


Vb1 (webshop)

Het gemiddelde aantal woorden op:
  • Productpagina’s = 50 (ja dat lees je goed )
  • Categorie pagina’s = 350
Het organisch verkeer in 2017:



De categorie pagina’s zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van het organisch verkeer, de productpagina’s staan op plaats 2 en op 3 staan de blog artikels. Die laatste zijn meestal een 500-800 woorden lang en  brengen een verwaarloosbaar aantal sessies binnen in vergelijking met het totaal.

Daar sta je dan met je "we hebben lange artikels nodig om goed te scoren" argument bij je baas :)

Dat categorie pagina’s het meeste verkeer binnen brengen heeft op zich ook weinig te maken met de lengte van de teksten maar eerder met hoofd-midden tail zoekwoorden die worden getarget.

Daar zit gewoon veel meer volume op dan de (super)longtails van de productpagina’s.


Vb2 (informatieve site)



Hier brengen de 200-500 artikels het meeste verkeer binnen.

Wel wetende dat er dubbel zoveel artikels zijn van die lengte dan die van 500-1000 woorden.

Denk wel dat we hier in deze case kunnen concluderen dat de korte artikels (<200) bijzonder slecht presteren.

Als we zouden kijken hoeveel sessies elk type van pagina binnen brengt dan ‘renderen’ die van 500-1000 wel een stuk beter natuurlijk dan die 200-500 woord artikels:



Beter renderen zoals in +30% meer sessies/artikel.

Wil dat zeggen dat wanneer we evenveel 500-1000 artikels zouden schrijven als die 200-500 we 30% meer verkeer gaan binnen halen? Misschien wel, misschien niet.

Aan de andere kant leveren 2 korte artikels (die qua lengte soms gelijk zijn aan 1 lang artikel) wel +50% meer verkeer op dan 1 lang.

Het is een never ending story waar er eigenlijk geen rechte lijn is in te trekken.

Zoals in het begin aangehaald… veel hangt af van het zoekvolume. Als zowel de 200-500 en de 500-1000 artikels beiden dezelfde hoeveelheid zouden tellen (laten we zeggen 190 artikels) maar er is meer volume op de 200-500 woord artikels dan mag je nog 290 van die 500-1000 woord artikels schrijven, it’s not going to work.

Dus vergeet (langere) product omschrijvingen of artikels?


Als we het hebben over wel/niet beïnvloeden van rankings durf ik gerust de stelling in nemen dat er wel iets moet aanwezig zijn van tekst maar dat de “je pagina moet minstens x aantal woorden tellen” stelling complete BS is.

Er zijn teveel variabelen, naast het aantal woorden, die bepalen hoeveel verkeer Google naar een pagina stuurt.

Ik denk zelfs dat het mogelijk is om een quasi tekstloze pagina te laten ranken (bepaalde markten) door er enkel links op af te vuren. Wie wil een testje helpen opzetten :)?

Dit gezegd zijnde:

ZOEKMACHINES KOPEN NATUURLIJK JE PRODUCTEN OF SERVICES NIET!

Vanuit een gebruikers/bezoekers standpunt kan een ‘woordje meer uitleg’ wel het verschil maken.

De meester spammer

En dan heb je natuurlijk ook de partijen die geloven dat mega lange teksten echt wel helpen bij het bepalen van hun ranking en de spammy toer op gaan omdat ze weten dat er geen kat op die ellendig lange & spammy teksten zit te wachten aan de voorkant:



Geen lijntje tekst te bespeuren op deze pagina.

Tot je in de broncode of cache gaat duiken:





Holy canoly… ze hebben daar bovenaan de pagina een lap tekst van +3400 woorden geplant :)

Goh ja, iedereen zijn manier van werken he maar het vertelt wel iets van het niveau van de seo'ers daar.



Owkeekes… tijd om de boeken hier dicht te doen en nog paar uurtjes te slapen voor de vogeltjes beginnen te zingen.


See you next time!


Dave


Hier effe klikken als je me uit je mailbox wilt verbannen :)