Nieuwsbrief #151 - maart 2018                 Lees je het ding liever online?


Geen tijd om een intro te bedenken die interessant genoeg is, let’s get started :)

I want more!!

Je wilt niet weten hoeveel mensen ik tegen het (digitale)lijf loop die me vragen hoe ze meer organisch verkeer kunnen binnen halen en mijn antwoord is altijd hetzelfde:

“SEO is zoals boeren: een boer met 1 hectare land kan 1 hectare oogsten, een boer met 100 hectares…”

En ja dat is een beetje kort door de bocht want er kunnen nog een pak zaken zijn die ervoor zorgen dat je zelfs met 100 hectares minder kan oogsten dan die boer met 1 hectare.

Maar als je site geen noemenswaardige technische problemen heeft, je keyword research hebt uitgevoerd & geïmplementeerd(!!) en je pagina’s voorzien zijn van content die een meerwaarde zijn voor zowel Google als een bezoeker zal je als groot grond bezitter altijd winnen. Toujours…

Of je als traffic winnaar ook meer biz kan genereren is een andere vraag maar niet het topic van vandaag...

Waar ik fan van ben

Het uitdiepen van zoekwoord combinaties die het al goed doen. Als je beetje geduld hebt kan je serps gaan domineren dat het geen naam heeft. En je hebt er zelfs geen externe links voor nodig ;)

Om maar gelijk een vb in de groep te gooien. Dit hier is een serp (behoorlijk competitief kw) waar klant al jaren voor op 1&2 staat. Met een 2e site staan we trouwens op 5…


Die bovenste 2 resultaten zijn goed voor +62K sessies/jaar.

Leuke aan die andere domein (5e plaats) is dat het gewoon een mix is van de artikels die op 1&2 staan.

Ik wou gewoon eens zien of dat het mixen van die 2 artikels tot 1 geheel ook nog iets ging doen want iedereen zegt toch dat ‘article spinning’ dood is?

Hey….ik heb nooit beweerd dat ik heiliger ben dan de paus hé ;)

Ook dat resultaat staat daar al een paar jaar te blinken in die top 10. Zo zie je maar dat theorie en praktijk…

Maar we dwalen af.

De artikels hebben niks aan inkomende links en scoren bar slecht als je gelooft in de BS metrics zoals DA,PA,MR,MT,… en toch domineren ze al jaren de serps.

Ik kan er geen wetenschappelijke verklaring voor geven maar weet wel dat we 35 verschillende artikels (goed voor bijna 130K sessies/jaar) rond dat bepaalde topic hebben geschreven en de boel mooi aan elkaar hebben gelinkt.

Als ik naar die andere spelers in de top 10 kijk dan is er geen enkele site die zoveel artikels heeft rond dat topic. En zo kan ik nog een pak andere results op tafel gooien waar we zo diep hebben in spitten dat we de serps keihard domineren (bye bye wikipedia & overheidsinstanties) zonder ooit een externe link te hebben gelegd…of toch niet actief.

En om te beletten dat de conversie seuten :) me massaal gaan mailen om te vragen wat de ROI van die 35 artikels / 130K sessies is:

  • Een kleine 1000 leads uit gehaald
  • Kost voor het schrijven van die 35 artikels: rond de €2000
  • Lead naar klant ratio ligt rond de 20-25%
  • Gemiddelde bestelwaarde €50-55
  • 20% van die nieuwe klanten wordt terugkerende, besteld gemiddeld 2x/jaar @ €75-85
En de rest moet je maar zelf berekenen  ;)

How to

Eerlijk, veel how to is er niet aan. Dit is zo beetje het stappenplan:

1. Top landingspagina’s

Duik in GA en maak een lijstje van je top 10-20 landingspagina’s (organisch) van de laatste 6-12 maand en duw die in een excel. Geef elke pagina een aparte tab


2. Search console
Ga vervolgens naar SC en filter daar op je eerste url uit je sheet:



Note: ik weet dat je SC data ook in GA kan bekijken maar in SC krijg je meestal 2 tot +3x zoveel zoekwoorden te zien dan in GA. Of ik toch...

Alle parameters aanvinken (impressies, kliks, ctr, etc):


Exporteren die handel en data plakken in de passende tab van de sheet die je in stap 1 hebt gemaakt.

3. (Mis)Match?

We gaan nog een paar extra kolommen aanmaken in de sheet die ons een beter inzicht gaan geven of een nieuwe pagina wel/niet de moeite is om aan te maken:
  • Huidige rank: waar staan we vandaag?
  • Match: matcht (is dit eigenlijk correct NL J?)  de zoekopdracht met wat er in het artikel te lezen valt?
  • In titel: komt de zoekwoord combinatie in de titel voor?
  • In artikel: komt de zoekwoord combinatie in het artikel voor?
  • Nieuw artikel: interessant genoeg om een nieuw artikel schrijven?
In de praktijk ziet het er zo uit:


De match kolom is een manueel werkje. Daar bepaal ik in hoeverre de zoekopdracht matcht met het artikel. De ‘in titel & in artikel’ kolommen zijn een search formule die zoeken in het artikel en laatste kolom hoeft geen uitleg zeker :-)?

4. Wat missen we?
Het SC verhaal is natuurlijk maar 1 kant van de medaille. De andere kant is natuurlijk een ‘standaard’ zoekwoord onderzoek zoals ik al zoveel heb beschreven.

Enige wat ik hier nog eens zou herhalen: valideer de kw lijst die je hebt gemaakt via een (korte) Adwords campagne. Ervaring heeft me geleerd dat er op 70-80% van de zoekwoord combinaties die je zal vinden geen tot weinig verkeer zal zitten.

Als jij net met die 70-80% aan de slag gaat… good luck with beating me ;)

Hou natuurlijk wel rekening met seizoenen/trends/gebeurtenissen. Je zoekwoord onderzoek rond ‘kerstbomen’ proberen te valideren in maart zal weinig opleveren. Je zwembad lijst valideren in december ook niet echt.

5. Vooruit me de geit!
Herlees de titel ;)


KW Hero

Tijdje geleden trouwens even zitten spelen met KW hero en alhoewel het bijzonder tricky klinkt-> GET YOUR ORGANIC KEYWORDS DISPLAYED IN GOOGLE ANALYTICS.

Doen ze toch min of meer wat ze beloven: veel (not provided) weer omzetten naar zoekwoord data:


In een maand tijd wisten ze me bijna 13K zoekwoord combinaties te tonen daar waar Google er standaard een 2500-3000 toont.

Te lang om uit te leggen hoe ze dat precies flikken maar als je het perse wilt weten kan je dat in deze pdf even lezen -> http://keyword-hero.com/wp-content/uploads/2017/08/How-he-does-it-extended.pdf

Als je dus een groot stuk van je kw data terug wilt zien is dit zeker een te overwegen oplossing :)


FB leadgen

Geen idee of je hier al eens mee aan het spelen bent geweest maar heb toch een paar klanten waar dit niet onaardig voor werkt:



Als je weet dat de gemiddelde kost/lead met Adwords in die markt boven de €40 ligt is dit een koopje natuurlijk.

Bij remarketing campagnes werkt het meestal nog beter al zal je daar natuurlijk niet de grote volume’s gaan vangen “maar alle beetjes helpen”: zei de mug en ze…..



Denk dat we genoeg gebabbeld hebben voor deze editie?

Let’s get back to work!


Tot de volgende

Dave


Hier effe klikken als je me uit je mailbox wilt verbannen :)