Nieuwsbrief #148 - december 2017                    Lees je het ding liever online?


Speedy...


Soms vliegen de dagen-weken-maanden voorbij aan een tempo dat niet bij te houden is. Straks ben ik 85, rijp om in het graf te springen en ga ik me waarschijnlijk afvragen wat ik al die jaren heb uitgevreten.

Er zullen toch een aanzienlijk paar uur gegaan zijn naar het schrijven van artikels en nieuwsbrieven…waar weinigen uiteindelijk iets mee doen :)

Maar het idee dat we kennis delen is ook al wat waard.. hehe.

Plat du jour:
  • SERP dominators
  • Onpage SEO experiment
  • The goodies


1. Sterke spelers in de serps lokaliseren


Als je SEO wise de sterke spelers in de serps wilt localiseren doe je dat niet door zoekwoord combinaties individueel te bekijken maar door zoekwoord clusters te maken.

Je kan daar ver in gaan maar dat is niet de bedoeling vandaag. Ga je tonen hoe je zonder betalende tools (behalve excel misschien) die oefening kan maken op een behoorlijk korte tijd.

Als je dat op grote schaal wilt doen, lees voor een paar honderden/duizenden combinaties ga je iets meer tool & automatisatie power nodig hebben en dineros op de tafel moeten gooien.

Omdat voorbeelden het altijd iets verstaanbaarder maken kruipen we in de huid van een kerst shop.

De zoekwoordcluster die we in kaart willen brengen is:
  • Kerstbomen (duh)

Voer een zoekwoord onderzoek uit rond de cluster en vervolgens gaan we Googlen op al die (of sommige) gevonden combinaties.

Zorg er wel voor dat je niet teveel met gepersonaliseerde resultaten zit. Deze chrome extensie van Yoast is geen slechte optie…

En je gaat ook deze serp export bookmarklet nodig hebben.

Zoeken:



exporteren die handel:


 
en dump ze allemaal in een excel:




Nu moeten we nog de domeinen uit die url’s kunnen halen en kan makkelijk met deze formule:




Formule doortrekken en kaboom!!




Daar zijn ze…

Copy/paste die kolom met domeinen in een nieuw werkblad en maak een draaitabel:




Hebben we alle domeinen met het aantal keer dat ze voorkomen in die top 10 serps, kwestie van er nu nog een mooi grafiekje van te maken:




Weet je gelijk wie je concurrenten zijn en hoeveel tandjes je gaat moeten bijsteken ;)

Je kan daar natuurlijk nog allerhande data gaan bij plaatsen die je meer context kunnen geven.

Het aantal linkende domeinen naar die top spelers bijvoorbeeld:



Of de leeftijd van de websites:



Of je neemt andere indicatoren die behulpzaam kunnen zijn om aan te tonen welk vlees we in de kuip hebben.

2.On-page SEO

Kan het toevoegen van een alinea tekst in een bestaand artikel voor significante wijzigingen zorgen in de serps?

Dat was een item dat al even op de to-try lijst stond maar waar ik nooit tijd kon voor vinden. Nu er versterking aan boord is gekomen is er geen excuus meer :)

De opdracht:
  • Ga op zoek naar een 10-tal  “wat ” zoekopdrachten waarvoor we al een rankende pagina hebben (vb: “wat is on page seo” , “wat is online marketing” , etc)
  • Voeg bovenaan die pagina’s een alinea tekst toe en begin de alinea titel met de desbetreffende zoekopdracht
Het voorlopige resultaat 1 week na aanpassing voor de meeste van die artikels is bijzonder hoopgevend te noemen:


Er zijn er natuurlijk ook een paar waar er voorlopig nog geen opmerkelijke verandering is waar te nemen.. het is dus zeker geen 100% goed nieuws show :)  maar wel iets om mee verder te werken.

Nu eerst nog een paar weken laten ‘rijpen’ en als de boel gestabiliseerd is, eens zien om met de title tag te gaan spelen.

Keep you posted…



3. The goodies


Voor mocht je nog wat tijd over hebben de komende dagen om wat te lezen:






Dat was het voor 2017. Geniet van de feesten, niet te veel zuipen en laat geen dingen ontploffen als je met vuurwerk gaat spelen!


Tot aan de overkant!

Dave



Hier effe klikken als je me uit je mailbox wilt verbannen :)