Nieuwsbrief #149 - januari 2018 (getting old..)                    Lees je het ding liever online?


Waar of niet waar (van die 35% lift)?


Het was de bedoeling om er een bits&bites van te maken maar toen kwamen er nog wat spontane zaken naar boven en heb ik er maar een mix van gemaakt.

Het resultaat is… een rommelig boeltje geworden…

Enjoy ;-)

Boodschap van algemeen nut…

Altijd met verstomming geslagen als een bedrijf / marketeer tegen met zegt:

“Adwords gaat prima!! Net nog in GA gekeken en voor de  €1000 die we erin hebben gestopt is er €2500 uit gekomen!”

Euhhh…

“Breath in… aaaaand..breath out..”

Van zodra mijn innerlijke vuur wat is gedoofd probeer ik ze rustig uit te leggen dat die €1000 enkel de acquisitie kost is en niet de werkelijke/volledige kost.

Als je een marge van 35% hebt op die €2500 wil dat zeggen dat je €875 euro hebt verdiend. En dan moet je nog zeker zijn dat GA de verzendkost en btw niet meetelt in die standaard rapportage!

Als je van die €875 die je overhoud de acquisitiekost van €1000 aftrekt, verzend- en alle andere kosten die een bedrijf runnen met zich meebrengt ook nog eens in rekening brengt ziet het er plotseling minder rooskleurig uit.

Dus… kunnen we afspreken dat je eerst even nadenkt voor je zo’n uitspraken doet?

De firma dankt u ;)

Berekende statistieken in GA

Voortbouwend op het bovenstaande is het niet verkeerd om gebruik te maken van berekende statistieken in GA om snel te zien of een campagne/advertentiegroep/zoekwoord combinatie wel of niet rendabel is.

Dus in plaats van deze standaard rapportage:


Waar we uiteindelijk weinig aan hebben is het tijd voor wat magic.

Ga naar Beheerder -> Berekende statistieken (onder weergave) en maak een nieuwe aan:


Die 0.3 is onze marge en zal voor iedereen verschillend zijn dus aanpassen die handel.

Ik val in herhaling maar check ook zeker dat de opbrengst die GA je toont in de standaard rapportage inclusief/exclusief btw & verzendkosten is! Is dat wel het geval moet je de formule nog verder uitwerken.

Dit wordt dan onze herwerkt rapport:


Auch!!

Bezint voor je begint

Om te vermijden dat je eerst van alles in gang duwt om dan tot de conclusie te komen dat het financieel gewoon niet haalbaar is begin je beter eerst eens met dit eenvoudig rekenoefeningetje  te maken…

Stel je verkoopt toetsenborden:


En de gemiddelde verkoop is €35/bestelling. Als we er de BTW vanaf doen houden we min of meer €28 over en stel dat we die dingen inkopen voor €15, houden we netto €13 over.

Dan hebben we ook nog de verzendkosten. Stel dat we een deel aanrekenen aan de klant onder een bestelbedrag van €50 en dat ons uiteindelijk nog €2 kost. Houden we nog €11 over.

Laten we eens zien in welke regionen de CPC hangt voor dat spul:


Laten we het op een gemiddelde van €0,30 zetten en de boel in een vereenvoudigde excel dumpen:


Snappie?

In veel markten is 3% halen al niet zo eenvoudig meer en dan hou je nog maar net het hoofd boven water in deze oefening.

Als je echt tot na de komma gaat rekenen en alle kosten gaat meerekenen ben je waarschijnlijk nog altijd aan het verdrinken aan dat conversie percentage van 3%.

Ja dit rekenoefeningetje is kort door de bocht en is enkel gefocust op directe sales maar het is beter dit dan totaal niks uitrekenen, er los in vliegen en maanden later tot de conclusie moet komen dat het gewoon niet haalbaar is ;)

Nog een veel verkeerd begrepen cijfer in GA

Dat zijn de conversieratio’s die in veel standaard rapporten worden getoond. Zoals hier:


Baas: “Hoe zit het met de conversie op onze website?”

Marketeer:” Als we 100 mensen op de site krijgen koopt slechts 0.5% iets chef!”

Baas: “You Suck!!”

Probleem is dat de  conversieratio in de standaard rapporten wordt berekend op het aantal sessies, niet op het aantal gebruikers.

Dus … als 10 gebruikers samen goed zijn voor 50 sessies en 1 van die 10 gebruikers koopt iets, dan zal GA je een  conversieratio tonen van 1/50= 2%.

Maar in werkelijkheid heeft 1 van die 10 gebruikers iets gekocht en wordt het 1/10 of 10%!

Als we dan onze cijfers van daarnet herbekijken krijgen we dit:


Nog niet super spectaculair maar is wel effkes +35% hoger.

Tjing.. onderwerp van de mail was toch waar?

Niet dat deze aanpassing uiteindelijk iets aan de eindrekening gaat veranderen, you’re just messing with the numbers ;)

Die Conv. Rate / User is ook een berekende statistiek die je snel kan aanmaken en toevoegen aan rapporten:


Als je andere doelen wilt meten moet je die Ecommerce (Voltooiingen doel 1) aanpassen.

Marketeer: “ Chef… ik heb net onze algemene conversie met +35% weten te verbeteren”

Baas: “You Rock!!”

Users zijn nog altijd geen mensen / individuen en dus zeker ook geen 100% correcte maatstaf.

Eén persoon kan bv. verschillende apparaten kan gebruiken om naar je site te komen en zal door GA als meerdere users worden gerapporteerd.
 

Om het af te leren…

Een andere berekende statistiek die ik graag gebruik is CPA (kost/acquisitie).

Waarmee je dit soort van eenvoudige rapporten kan maken:


Enfin, genoeg stof tot nadenken om betere rapportage / snellere inzichten te kunnen krijgen?

Hou er rekening mee dat je maar 5 van die berekende stats kan aamaken in GA, tenzij je de betalende versie hebt. Heb je er meer nodig dan kan je altijd een extra view aanmaken :)
 

SEO experiment

Remember het experimentje waar we een alinea tekst toevoegden aan artikels om te zien of we konden stijgen in de serps?

8 Weken na het experiment kunnen we van stabiliteit spreken en kan de eindbalans opgemaakt worden.

Van de 27 zoekwoordcombinaties die we hebben getest:
  • Zijn er 8 gedaald
  • Zijn er 19 gestegen
Als we er enkel de grotere verschuivingen uit halen (minstens 10 plaatsen up/down):
  • 1 naar beneden
  • 7 naar boven
Het lijkt vooral te werken bij pagina’s die ver in de serps staan, laten we zeggen tussen positie 50-100 en waarvan de pagina inhoud niet 100% matched met de zoekopdracht.

Daar zien we  makkelijk verschuivingen van 20-40 plaatsen.

Voor de pagina’s die reeds in de top 10 stonden voor aanvang zie ik geen verschuivingen die gelinkt kunnen worden aan die extra alinea.






Het is een kleinschalig experiment geweest maar heeft me wel wat bijgebracht ;)

Anders zijn

Momondo slaagt daar als boekingssite bijzonder goed in door allerhande statistieken weer te geven op hun keuze/locatie pagina’s:











Stof tot nadenken...



Voila dat was het voor deze maand, nog net op de valreep gehaald en tijd om de loopsloefen aan te trekken...


Tot volgende maand ;) !


Dave


Hier effe klikken als je me uit je mailbox wilt verbannen :)